lauantai 4. tammikuuta 2014

"Maksukuskit"

Kauden 2014 lähestyessä on pakko ottaa esille F1 sarjan tulevaisuus. Kaikki vähänkin sarjaa seuraavat tietävät, että lähes jokaisen tallin on mietittävä kuskia palkatessaan, kuinka paljon kyseinen ehdokas on kerännyt itselleen sponsoreita tukijoikseen.
Carlos Slim

Esimerkiksi Venezuelan oma ylpeys Pastor Maldonado sai lähteä legendaariselta Williamsilta umpi surkean kauden jälkeen. Mutta, ei hätää. Yksi maailman rikkaimmista ihmisistä oli ja on edelleen Pastorin harrastuksen tukena ja maksaa tulevana kautena Lotukselle, että Maldonado voi jatkaa kohtuullisen kallista harrastusta. Teleoperaattori Telmexin omistaja Carlos Slim on myös Gutierrezin ja Perezin takana. 

Kun Sauber tallilta kysyttiin vuosi sitten kuski valintojaan, niin talli ei osannut vastata, koska valintoja ei oltu vielä tehty. No, muutama vuorokausi myöhemmin Herra Slim ilmoitti, että Gutierrez ajaa Sauberin toista autoa tai hän ei sponsoroi tallia. Ja kaikki tietävät, että Gutierrez ajoi. 

Huhuttiin, että kun Vodafonen ja McLarenin yhteistyö loppuu, niin Telmex tulisi juuri Vodafonen tilalle ja siksi myös Perez meni Herra Slimin avustamana auttamaan McLarenin talouspohjaa. Nyt kauden päätyttyä tiedämme, että tosiaan kyse oli taloudellisesta EI urheilullisesta avusta.



McLaren Telmex (forums.overclockers.co.uk)
Näin sinivalkoisin lasein katsottuna ehkä se suurin " maksukuski " on...niin juuri. Aivan oikein. Alonso.

Ferrarin kaltainen, legendaarinen talli joutui myös nöyrtymään suurten rahasäkkien edessä. Ferrari vaihtoi viimeisimmän maailmanmestarinsa Santanderin rahoihin. Ja nyt muutama vuosi myöhemmin voimme miettiä mitä Ferrari sai, kun vaihtoi suuren mestarinsa rahaan...? Ei mitään. Siis ei yhtään mitään. Nyt kun Punaisten leirissä ns. "niput" on kunnossa ( Kiitos Santanderin ) on Luca di Montezemolokin nöyrtynyt anelemaan Mestariaan takaisin. Ja Kimihän on tunnetusti hyväsydäminen ja ojensi auttavan kätensä, sopivaa korvausta vastaan, Ferrarin suuntaan.


Eikö F1 sarjan tulisi olla oikeasti se Kuninkuusluokka, missä ajavat sen hetken maailman parhaat kuskit ? Tällä hetkellä se ei ole sellainen sarja missään nimessä.


Bernie voisi kaikessa viisaudessaan miettiä, että onko sarjan tulonjaossa jotain sellaista mikä edesauttaa tätä "maksukuski" politiikkaa sarjassa :


Red Bull kuittaa 90 milj.+72 milj. $. 

Bernie Ecclestone
Mersu 80 + 20 milj.$. 
Ferrari 72+ 99 milj.$. 
Lotus 65 milj.$. 
McLaren 62 + 12 milj.$. 
Force India 59 milj.$. 
Sauber 53 milj.$. 
Toro Rosso 50 milj.$. 
Williams 47 + 9 milj.$. 
Marussia 20 milj. $. 
Caterham NOLLA taalaa...

Eikö oikeasti pieniä talleja voisi avustaa pysymään sarjassa...? Ferrari kuittaa 99 milj.$ pelkästään "asemasta F1-urheilussa". Ilman pieniä talleja ei ole kohta Ferrarillakaan sitä "asemaa" F1: ssä. 

Nyt sitten ihmetellään kovaan ääneen, kun pienien ( ja suurienkin ) tallien täytyy ottaa "maksukuskeja"...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti